Her er plads til alle, stor som lille, lys som mørk og ung som ældre
Arven løftes videre - fra generation til generation.
Holbøl Foredrags- og Idræts Forening eller blot HFIF, er en hæderkronet gammel forening, hvor borgerne i Holbøl og omegn igennem 99 år (2018) har fået en masse gode oplevelser for både krop og sjæl. Sammen med kirken, skolen og købmanden, er en idrætsforening et omdrejningspunkt, der bidrager til at fremme det lokale engagement og dermed udviklingen af landsbyen. Rollen og dermed ansvaret i HFIF, har været de skiftende ledelser fuldt bevidst igennem alle årene.

En forening forpligter og bygger udelukkende på frivillig arbejdsindsats. Efter princippet "Når man løfter i flok er ingen byrde for tung", har mange frivillige igennem tiden løftet i flok - for både at vedligeholde og ikke mindst udvikle foreningen.

Der har altid været fokus på at skabe grundlag for de sportsgrene, der har været oppe i tiden og som derfor interesserede idrætsudøvere i alle aldre. Der har og bliver fortsat høstet medaljer og gode placeringer i både regionen, men også på landsplan inden for næsten alle sportsgrene.
Hvad er meningen så med det hele?

Gevinsten er til at få øje på for alle parter:

Som udgangspunkt har Holbøl meget gode idrætsfaciliteter også selv om en hal i hjertet af Holbøl ville være en fantastisk fordel for hele omegnen. Der har derfor aldrig manglet pladsen til sportslige udfoldelser.
De frivillige, trænere som ledere, giver gratis arbejde til en forening, men får indsatsen mange gange igen i form af gode oplevelser.

Netop i Holbøl er der mange frivillige. Alle ved, at engagementet i en foreningen er den sociale lim, der holder sammen på borgerne og skaber nye venskaber.

Den helt store gevinst for alle deltagere, frivillige som udøvere, er at alle sportsaktiviteterne bidrager væsentligt til at forbedre folkesundheden. De senere år er den rigtige ernæring også blevet en stadig større del af foreningslivet, specielt i samarbejde med Grænseegnens Friskole.
Her er plads til alle :)

De vigtigste ressourcer i en foreningen er engagerede sportsudøvere og dygtige trænere i alle aldre..

Traditionen tro har de klassiske sportsgrene som gymnastik og fodbold været de dominerende aktiviteter, men nye er kommet til, herunder tennis og mountainbiking, såvel som de mere specielle varianter af gymnastikken, som Zumba, yoga etc. Andre har eksisteret en overgang, som fx håndbold og volleyball...

Men også dilletant hører med under HFIF og er en årlig oplevelse, som de færreste vil undvære.

Det vigtigste af alt, er at folk har det sjovt og får en masse god motion og at idrætsforeningen har den fornødne fleksibilitet til at tilpasse sig tidens trend.
Holbøl Foredrags & Idrætsforening
C/O Bettina Heesch
Skolegade 9, Holbøl
6340 Kruså